Jak buduje się łaźnie parowe?

Lepsze krążenie krwi, przyspieszenie metabolizmu, oczyszczenie organizmu z toksyn i poprawa kondycji skóry to tylko niektóre korzyści, które są wynikiem regularnego korzystania z łaźni parowych. Czym są łaźnie parowe? Łaźnie parowe są alternatywą dla saun suchych. Różnią je przede wszystkim warunki panujące wewnątrz kabiny. W łaźniach parowych temperatura oscyluje między 35 a 55 stopniami Celsjusza. Wilgotność powietrza osiąga natomiast 100%. W saunach z kolei temperatura przekracza 100 stopni Celsjusza, a wilgotność utrzymuje się na poziomie 10-30%. Poza tym różnice dotyczą także sposobu budowy oraz rodzaju użytych materiałów.

Jak wygląda budowa łaźni parowej?

Budowę łaźni parowej dobrze jest zaplanować już na etapie projektowania domu. Dzięki temu można funkcjonalniej zagospodarować przestrzeń. Ponadto można też uniknąć w przyszłości konieczności modernizacji instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej i wentylacyjnej, których podłączenie jest niezbędne dla prawidłowego użytkowania łaźni. Warto jednak pamiętać, że budowa łaźni w istniejących już budynkach, choć bywa trudniejsza, nie jest niemożliwa. Wiele zależy jednak od konstrukcji łaźni. Łaźnie parowe dzieli się na konstrukcje lekkie i ciężkie. Obie wykonuje się z wodoodpornych materiałów, które nie niszczą ani nie odkształcają się pod wpływem wysokiej temperatury i dużej wilgotności powietrza.

laźnia parowa

Konstrukcje lekkie buduje się z gotowych elementów, najczęściej wykonywanych z tworzywa sztucznego, aluminium lub szkła hartowanego. Montuje się je w wydzielonym pomieszczeniu lub w łazience. Takie łaźnie kosztują mniej i są tańsze w eksploatacji niż konstrukcje ciężkie. Konstrukcje ciężkie z kolei są murowane i wykończone kamieniem lub płytkami ceramicznymi. Zarówno ściany łaźni parowej, jak i gotowej kabiny powinny mieć wysokość od 205 do 224 cm. Poza nimi montuje się generator pary, który należy podłączyć do instalacji elektrycznej oraz wodociągowej. Generator musi być wyposażony w zabezpieczenia, chroniące urządzenie przed przegrzaniem lub przepaleniem. Oprócz generatora w kabinie montuje się również natryski, siedziska oraz oświetlenie.